CARTA ORGANISASI AJK KERJA PUSAT SUMBER 2015
CARTA ORGANISASI AJK PROGRAM NILAM 2015
LAPORAN PELAKSANAAN
ORIENTASI PUSAT SUMBER SEKOLAH 2015
Tarikh : 13 Januari 2015
Masa
: 9.00 – 9.40 Pagi
Tempat : Bilik Perpustakaan
Anjuran : PSS
bersama-sama Unit Bimbingan & Kaunseling
Pengenalan :
Pusat
Sumber Sekolah merupakan gedung ilmu yang menyokong proses pengajaran dan
pembelajaran di samping memainkan pelbagai peranan penting dalam pembentukan
& pembangunan intelek dan sahsiah warga sekolah, khasnya para pelajar.
Matlamat:
|
Lampiran gambar foto Majlis Pelancaran Nilam 2015
KARNIVAL AKADEMIK 2014
Tarikh : 17
Julai 2014
Masa : 7.45 – 11.30 pagi
Anjuran bersama panitia-panitia :
Karnival Akademik merupakan satu program yang bukan sahaja yang menyediakan
aktiviti yang menyeronokkkan, malah juga
merupakan satu aktiviti yang menyokong pengajaran dan pembelajaran dalam bilik
darjah. Program ini melibatkan pelajar-pelajar Tingkatan 1 hingga 6 dan hampir
semua guru SMPKP. Untuk tahun ini, panitia-panitia mata pelajaran Sains,
Matematik, Bahasa Malaysia dan ICTL dengan kerjasama Pusat Sumber Sekolah, telah
menganjurkan pelbagai bentuk aktiviti. Sungguhpun aktiviti-aktiviti yang
dirancangkan berbentuk akademik, namun aktiviti tersebut dijalankan dalam
bentuk permainan yang dapat menimbulkan minat dan keseronokan dalam diri
pelajar-pelajar. Oleh yang demikian, program ini dapat memberangsangkan
pelajar-pelajar untuk memantapkan penguasaan mereka dalam mata pelajaran-mata pelajaran yang berkenaan.Anjuran bersama panitia-panitia :
- Bahasa Malaysia
- Sains
- Matematik
- ICTL
- Pusat Sumber Sekolah
Matlamat :
Ø Menyediakan
aktiviti-aktiviti P&P yang menyeronokkan
Ø Menarik
dan mempertingkat minat para pelajar dalam mata pelajaran yang terlibat,
iaitu BM, Sains dan Matematik dan selanjutnya mendorong pelajar-pelajar
mengambil usaha yang selanjutnya untuk memajukan pencapaian akademik mereka
Ø Memperkenalkan
dan menggalakkan pelbagai media dan alat ICT dalam pembelajaran
Ø Menyediakan
peluang berinteraksi antara guru dengan pelajar
|
perjalanan karnival akademik di stesen-stesen aktiviti
perjalanan karnival akademik di stesen-stesen aktiviti
majlis penutup & penyampaian hadiah
majlis penutup & penyampaian hadiah
pemenang-pemenang karnival akademik
1) Satu usaha
yang baik. Harap dapat diteruskan. Tahniah!
2) Aktiviti
yang menyeronokkan. Semua pelajar terlibat untuk aktiviti yang dijalankan.
Syabas!
3) Taklimat
awal perlu diadakan kepada guru bertugas. Program perlu diteruskan.
4) Hadiah perlu
ditambah dan berlainan bagi setiap stesen.
5) Mungkin
boleh dipasang muzik untuk membangkitkan suasana.
6) Diharap
program ini dijalan kan pada semester 1 kerana semester 2 banyak program yang
perlu dijalankan terutamanya memberi fokus kepada PT3.
PENILAIAN :
Dapatan daripada Borang Maklum Balas warga SMPKP berkenaan pelaksanaan
Karnival Akademik 2014 adalah seperti berikut :
Arahan : Tanda (/) pad ruangan yang berkenaan mengikut kriteria berikut
:
Markah
|
4
|
3
|
2
|
1
|
Catatan
|
Sangat Setuju
|
Setuju
|
Tidak Setuju
|
Sangat Tidak setuju
|
A.
Penganjuran Program
Bil.
|
Item
|
4
|
3
|
2
|
1
|
1.
|
Maklumat/butiran
program dimaklumkan dengan
jelas kepada warga sekolah sebelum program berjalan
|
36 %
|
57 %
|
7 %
|
-
|
2.
|
Jadual tugas disediakan dengan terperinci
|
57 %
|
43 %
|
-
|
-
|
3.
|
Taklimat diberi dengan jelas kepada para pelajar sebelum
aktiviti bermula
|
55 %
|
45 %
|
-
|
-
|
B.
Pengendalian
dan Perjalanan Program
Bil.
|
Item
|
4
|
3
|
2
|
1
|
1.
|
Tempat pengendalian
program sesuai dan selesa
|
62 %
|
38 %
|
-
|
-
|
2.
|
Tempoh pelaksanaan
program sesuai
|
52 %
|
46 %
|
2 %
|
-
|
3.
|
Alat-alat ICT dan
perkakasan lain yang digunakan semasa perjalanan program adalah sesuai dan
mencukupi
|
50 %
|
48 %
|
2 %
|
-
|
4.
|
Kawalan disiplin
pelajar semasa perjalanan program adalah baik
|
52 %
|
48 %
|
-
|
-
|
5.
|
Semua aktiviti berjalan
secara teratur dan bersistematik
|
55 %
|
45 %
|
-
|
-
|
C.
Keberkesanan
Program
Bil
|
Item
|
4
|
3
|
2
|
1
|
1.
|
Aktiviti yang
dijalankan berunsur PdP
|
55 %
|
45 %
|
-
|
-
|
2.
|
Aktiviti yang
dijalankan menarik dan menyeronokkan
|
67 %
|
31 %
|
2 %
|
-
|
3.
|
Aktiviti yang
dijalankan sesuai dengan tahap kebolehan dan penguasaan ilmu pelajar
|
64 %
|
36 %
|
-
|
-
|
4.
|
Aktiviti yang
dijalankan dapat menambahkan pengetahuan dalam bidang ilmu yang berkaitan
|
64 %
|
36 %
|
-
|
-
|
5.
|
Aktiviti yang
dijalankan dapat meningkatkan minat pelajar terhadap mata pelajaran yang
berkaitan
|
74 %
|
26 %
|
-
|
-
|
6.
|
Aktiviti yang
dijalankan menepati objektif dan matlamat pelaksanaan program
|
69 %
|
31 %
|
-
|
-
|
7.
|
Program ini patut
diteruskan lagi
|
74 %
|
26 %
|
-
|
-
|
RIANG RIA PSS 2014
Tempoh Pelaksanaan : 22 Julai hingga 15 Ogos 2014
Anjuran bersama :
Anjuran bersama :
- Perpustakaan
- Unit Alat Pandang Dengar
- Unit ICT
- Panitia ICTL
- Panitia Bahasa Malaysia
Sesebuah institusi pendidikan seperti sebuah
sekolah, dikatakan tidak lengkap kalau
tidak mempunyai pusat sumber sendiri. Pusat Sumber Sekolah tidak sekadar terhad
kepada bilik perpustakaan semata-mata, tetapi merangkumi semua bahagian atau
unit yang mampu menyebar ilmu seperti bilik alat bantu belajar (ABB), makmal
komputer, pusat akses dan sebagainya. Pusat sumber sekolah memainkan peranan
penting dalam meningkatkan keberkesanan proses PdP dan seterusnya memajukan
sistem pendidikan negara.
PSS juga merupakan pusat sumber ilmu dan tempat menyemai
amalan membaca yang seterusnya menggalakkan amalan belajar sepanjang hayat.
Dengan ini, pusat sumber sekolah mestilah dimanfaatkan oleh warga sekolah. Atas
kesedaran ini, maka semua unit PSS SM Pendidikan Khas Persekutuan, dengan
kerjasama panitia mata pelajaran, telah menganjurkan pelbagai aktivitivi
sepanjang Riang Ria PSS.
Matlamat
:
- Menyediakan aktiviti-aktiviti P&P yang menyeronokkan
- Menarik minat untuk belajar dalam kalangan para pelajar melalui kejadian yang berlaku di sekitar mereka
- Memperkenalkan dan menggalakkan penggunaan pelbagai media dan alat ICT dalam proses pembelajaran
- Menggalakkan semangat bekerjasama dalam kumpulan
MAJLIS PELANCARAN NILAM 2014
Tarikh : 25 Januari 2014
Masa : 12.30 – 1.50 petang
Tempat : Dewan Khir Johari, SMPKP
Anjuran : Perpustakaan Sekolah
Tempat : Dewan Khir Johari, SMPKP
Anjuran : Perpustakaan Sekolah
Matlamat
majlis ini adalah untuk menggalakkan amalan membaca dalam
kalangan pelajar, menanamkan budaya menimba ilmu sepanjang hayat, mendedahkan
jurang perbezaan kadar dan budaya membaca dalam kalangan rakyat Malaysia dengan
negara-negara lain, khasnya Negara Jepun serta memperkenalkan dan menggalakkan
Digital Reading dalam kalangan pelajar.
penyampaian sijil anugerah program nilam
penyampaian sijil anugerah program nilam
Pn Goh dengan persembahan power point
En Rohaizad berbicara tentang Digital Reading
Warga SMPKP yang turut menjayakan Majlis Pelancaran Nilam 2014
Warga SMPKP yang turut menjayakan Majlis Pelancaran Nilam 2014
Warga SMPKP yang turut menjayakan Majlis Pelancaran Nilam 2014
PAMERAN & JUALAN BUKU 2014.
Tarikh : 16 April 2014
Masa : 8.30 – 1.50 petang
Tempat : Dewan Khir Johari, SMPKP
Matlamat
:
Ø Memudahkan
warga sekolah, khasnya pelajar-pelajar asrama untuk membeli bahan-bahan bacaan
dan rujukan
Ø Memudahkan
pemerolehan bahan-bahan bacaan perpustakaan oleh ketua-ketua panitia mata
pelajaran
Ø Menggalakkan tabiat membaca
Analisa Borang Penilaian Pameran & Jualan Buku 2014
Catatan : 4 : Sangat Setuju
3 : Setuju
2 : Tidak Setuju
1 : Sangat Tidak Setuju
Catatan : 4 : Sangat Setuju
3 : Setuju
2 : Tidak Setuju
1 : Sangat Tidak Setuju
BIL
|
ITEM
|
4
|
3
|
2
|
1
|
1
|
Pengisian
bahan-bahan pameran dan jualan menepati objektif yang ingin dicapai
|
91%
|
9%
|
-
|
-
|
2
|
Susun
atur pameran dan jualan adalah kemas, menarik dan memudahkan para pengunjung
melihat bahan-bahan pameran dan memilih bahan-bahan yang hendak dibeli
|
93%
|
7%
|
-
|
-
|
3
|
Tempat
pameran dan jualan sesuai dan menyelesakan
|
94%
|
6%
|
-
|
-
|
4
|
Bahan-bahan
pameran dan jualan mencukupi dari segi kuantiti dan jenis
|
12%
|
85%
|
3%
|
-
|
5
|
Bahan-bahan
pameran dan jualan menepati keperluan para pengunjung
|
90%
|
10%
|
-
|
-
|
6
|
Masa
dan tempoh yang diperuntukkan untuk lawatan setiap kelas sesuai dan mencukupi
|
94%
|
6%
|
-
|
-
|
7
|
Arahan
dan panduan yang diberikan semasa pameran dan jualan adalah jelas
|
89%
|
11%
|
-
|
-
|
PELAKSANAAN PROGRAM PERMATA NILAM
(Aktiviti Sokongan NILAM)
Tempoh masa : JANUARI – SEPTEMBER
2014
Sebagai
satu usaha galakan membaca, Program NILAM dilaksanakan di SMPKP untuk semua
pelajar, kecuali pelajar-pelajar Tingkatan 6. Untuk pelajar-pelajar Tingkatan1
hingga Tingkatan 3, program NILAM dijalankan secara berjadual, iaitu dimasukkan
dalam jadual waktu PdP.
Program
Permata NILAM merupakan satu program sokongan NILAM melalui pemberian
pengiktirafan dan ganjaran kepada para pelajar yang dapat membaca secara aktif
dan yang paling penting, menulis ulasan/laporan bacaan dengan cara yang tepat
dan baik.
Matlamatnya adalah untuk menggalakkan tabiat membaca dalam kalangan warga sekolah,
khasnya para pelajar, memberi galakan kepada para pelajar agar membuat laporan
bacaan dengan lengkap dan berkualiti dan meningkatkan kadar bacaan NILAM .
PROGRAM PROMOSI BUKU
2014
Tempoh
Pelaksanaan : Februari – Oktober 2014
Matlamat
Ø Mendedahkan
bahan-bahan bacaan perpustakaan kepada warga sekolah, khasnya para pelajar
Ø Menggalakkan
tabiat membaca dalam kalangan warga sekolah
promosi buku panitia Pendidikan Islam
promosi buku panitia Pendidikan Islam
promosi buku panitia Pendidikan Seni Visual
promosi buku panitia Sains
promosi buku panitia Sains
promosi buku panitia Sivik & Kewarganegaraan
pelajar-pelajar sedang membaca buku-buku promosi bulanan di perpustakaan sekolah
PERTANDINGAN SAHIBBA 2014.
Tarikh : 6 November 2014
Masa : 3.00 – 5.00 petang
Penganjur : Pusat Sumber Sekolah
Penganjur : Pusat Sumber Sekolah
SAHIBBA merupakan permainan silangkata dalam Bahasa
Melayu yang pertama dicipta di Malaysia. Permainan SAHIBBA mula-mula
dilancarkan pada 1976 dan digemari ramai. SAHIBBA ialah permainan jalin kata
untuk dua hingga empat orang. Setiap pemain beradu untuk membentuk perkataan
secara silang kata dengan menggunakan jubin berhuruf dan mengaturkannya di atas
papan permainan dalam kedudukan yang menguntungkan dengan tujuan untuk mendapat
markah tertinggi.
Pertandingan ini merupakan antara kaedah pembelajaran
bahasa melalui permainan. Ia bertujuan
meningkatkan kemahiran berfikir dan daya kreativiti pelajar
dalam membina kosa kata dalam bahasa Melayu, mewujudkan suasana belajar yang menyeronokkan dan
bermakna, meningkatkan
bilangan dan penggunaan kosa kata dalam bahasa Melayu dalam kalangan pelajar
sekolah dan mengeratkan hubungan silaturrahim.
gambar semasa pertandingan
gambar semasa pertandingan
gambar semasa pertandingan
gambar semasa pertandingan
pemenang-pemenang pertandingan SAHIBBA
pemenang-pemenang pertandingan SAHIBBA
PELAKSANAAN
PROGRAM SUDUT BERTEMA 2014
Tempoh pelaksanaan :
Februari – Oktober 2014
Matlamat :
Ø Mempertingkat
penguasaan kosa kata Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar sekolah
Ø Menggalakkan pembelajaran Bahasa Melayu pada
masa lapang pelajar di sekolah
Cara pelaksanaan :
Ø Satu
tema dipilih untuk setiap bulan.
Ø 6
kosa kata berkaitan dengan tema yang dipilih akan dipaparkan bersama-sama
dengan ayat. Kosa kata akan digunakan dalam pelbagai bentuk kata. Ayat-ayat
contoh yang menunjukkan penggunaan kata tersebut akan dibina
Ø Pelajar-pelajar
diminta menyalin kosa kata dan ayat-ayat yang dipaparkan dalam buku latihan.
Buku latihan tersebuat akan disemak oleh guru.
Ø Ujian
ringkas akan dijalankan oleh guru untuk menilai pemahaman pelajar
LAWATAN KE PAMERAN MANGKUK TINGKAT, MUZIUM NEGERI PULAU PINANG.
Pada 25/6/2014, 19 ahli Kelab Perpustakaan bersama dua orang guru pengiring Pn Goh Phaik Keow dan Cik Marena Binti Saad telah mengadakan lawatan ke Pameran Mangkuk Tingkat, Muzium Negeri Pulau Pinang.
Antara mangkuk-mangkuk tingkat yang dipamerkan.
Antara mangkuk-mangkuk tingkat yang dipamerkan.
No comments:
Post a Comment